مسلمانان باید مبلغان دینی و جهادگران تبیین باشند 
کد خبر: 4149668
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز:

مسلمانان باید مبلغان دینی و جهادگران تبیین باشند 

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با تأکید بر توام بودن حیات پیامبر گرامی اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) با تبلیغ دین اسلام، گفت: هر مسلمانی باید یک مبلغ دین و جهادگر تبیین باشد. 

حجت الاسلام علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز

حجت‌الاسلام سعید علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با تأکید بر توام بودن حیات پیامبر گرامی اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) با تبلیغ دین اسلام، گفت: هر مسلمانی باید یک مبلغ دین و جهادگر تبیین باشد. 

وی با اشاره به سیر تاریخی امر تبلیغ در دین اسلام، اظهار کرد: با گذری به تاریخ صدر اسلام می‌بینیم که پیامبر افرادی را تربیت کرده و به مناطق مختلف سرزمین حجاز و دوردست‌تر اعزام می‌کردند؛ همچنین افرادی به‌صورت قاری قرآن و تبیین‌گر احکام اسلامی دائما از مرکز مدینه که مرکز حکومت پیامبر بود، به مناطق مختلف سوق داده می‌شدند. 

علیزاده، با تأکید بر اینکه هیچ لحظه‌ای از حیات پیامبر گرامی اسلام(ص) خالی از تبلیغ دین و مکتب نبوده و بنای پیامبر(ص) این بود که همه مسلمانان مبلغ دین باشند، افزود: اگر به حقیقت دین اسلام به‌عنوان دینی جامع و کامل نگاه کنیم، حجت بر تمام مسلمانان تمام شده است، چراکه پیامبر(ص) تمام عمر خود را مصروف تبلیغ دین و مکتب کرده و از طرفی قرآن کریم هم وجود ایشان را به‌عنوان الگو برای مسلمانان معرفی کرده است که امت اسلام باید با الگوگیری از پیشوایان دین، نقش تبلیغی خود را ایفا کنند. 

این استاد حوزه و دانشگاه، با تأکید بر اینکه یک مسلمان در هر شغل و جایگاهی، نباید حرفه‌اش بر مسلمان بودنش غلبه کند، ادامه داد: همانطور که امیرالمؤمنین(ع) با اینکه مشغول مسائل اقتصادی در راستای رفع مشکلات جامعه اسلامی بودند، اما در عمل و نظر عمر مبارک خویش را همانند پیامبر گرامی اسلام(ص) مصروف تبلیغ و تبیین دین اسلام کردند. 

وی با اشاره به جایگاه تبلیغات دینی در سایر ادیان و مذاهب و با تأکید بر اینکه هر مسیحی علاوه بر مسیحی بودن یک مبلغ دین مسیحیت نیز است، افزود: علی‌رغم اینکه اسلام دینی کامل و قوی است، اما پیروانش همگی مبلغ نبوده و امت اسلام در این رابطه دچار ضعف است.

قوت و ضعف امت‌ها وابسته به تبلیغ دین است

علیزاده، با تأکید بر اینکه قوت و ضعف امت‌ها وابسته به تبلیغ دین و آیینه تمام نمای دین بودن است، یادآور شد: سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای متولی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و تلاش کنند که علاوه بر تربیت افراد دیندار، مبلغ‌سازی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، مبلغ سازی را جدای از سازماندهی طلاب مطرح کرد و افزود: طلاب خود ذاتاً مبلغ دین هستند، از این‌رو باید از میان غیرطلبه‌ها و سایر اقشار، افراد مستعد شناسایی و به‌عنوان مبلغ تربیت‌ شوند که این امر نیازمند سازماندهی، طراحی و نقشه راهبردی است.

وی با اشاره به سیطره فضای مجازی و استفاده دشمنان از این فضا برای سیاه‌نمایی علیه حقایق نظام مستقلی چون نظام جمهوری اسلامی که در استقلال منحصر به فرد است، اظهار کرد: بنگاه‌های خبرپراکنی و نهادهای رسمی رسانه‌ای مثل رادیو و تلویزیون در جبهه‌ دشمن بسیار وسیع هستند و سیطره فضای مجازی باعث شده تا دشمن به‌صورت یک طرفه، حقایق انقلاب، دین و ارزش‌ها را وارونه جلوه دهد، از این‌رو لازم است همگان در راستای تقابل با این هجمه‌ها وارد میدان شده و جهادگر تبیین شوند. 

علیزاده، با تأکید بر اینکه در جهاد تبیین همه مردم باید در نوع خود به عنوان یک رسانه عمل کرده و از این طریق رسانه اسلامی توسعه پیدا می‌کند، گفت: هرچند افراد جامعه بر اثر ارتباط با فضای مجازی که تحت تسلط دشمنان است، دچار تشویش ذهنی می‌شوند، اما اگر همه به‌صورت حقیقی تبیین‌گر حقایق انقلاب و اسلام باشند، در خنثی سازی توطئه‌های دشمنان به ویژه در فضای مجازی، بسیار کمک کننده خواهند بود. 

این استاد دانشگاه تبریز، در این رابطه تصریح کرد: لازم است افراد متدین و انقلابی به‌صورت سازماندهی شده در فضای مجازی و حقیقی به امر جهاد تبیین بپردازند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد آثار و نتایج تاسیس سازمان تبلیغات گفت: برای صحبت در این رابطه باید مطالعه، تحقیق و افکارسنجی انجام شود، اما شایسته است که بگوییم این نهاد اثراتی داشته و فعالیت‌های بسیاری در حوزه کتابت، هنر، تبلیغات شفاهی دین، اعزام مبلغان به مناطق، به ویژه مناطق محروم و... داشته که نباید این فعالیت‌های ارزشمند را نادیده گرفت، اما چون فضا و ابزارهای تبلیغاتی دشمن بسیار زیاد و پیچیده شده، به نظر می‌رسد که امروز فعالیت‌های سازمان باید با یک سازماندهی جدید، در فضایی جدید معنا پیدا کند. 

علیزاده در خاتمه بر اهمیت اجرای جهاد تبیین توسط همگان و ارتقای فعالیت‌های تبیینی در تقابل با هجمه‌های دشمنان اسلام و انقلاب اشاره کرد و گفت: دشمنان برای از بین بردن انقلاب و حقیقت دین هم‌دست شده‌اند، البته قوت دین اسلام و انقلاب که برگرفته از اسلام است به حدی رسیده که دشمنان مایوس شده‌اند، اما نباید دشمن را ضعیف شمرده و از توطئه‌هایشان غفلت کنیم.

گفت‌وگو از امرعلی گل محمدی

انتهای پیام
captcha